Ærø Kommune

Når borgerne læser på mobil og Ipad - og lidt på PC


Service

2 x skrive-workshop: Kommunikér med - og til - borgerne i en digtial tid.

Kundens behov

I en lille kommune som Ærø har medrbejderne mange kasketter på, når de servicerer borgerne. De skriver mails, er sagsbehandlere og skriver afgørelser og måske opdaterer de også teksterne på hjemmesiden - og skriver dagsordener til byrådet. Ærø havde behov for et et bredt kursus-forløb for både medarbejdere i borgerservice, i teknik og miljø og i vielseskontoret. Ærø havde brug for et fælles fodslaw. Og alle var sultne efter at lære om de håndværksmæssige teknikker bag en god tekst. 

Løsning og effekt

Vi udviklede et praktisk skrive-kursus med skrive-teknikker, der både virker i kommunikationen med politikerne - og med borgerne. Enkelt, præcist, i øjenhøjde - og "vi - du" var de værdier, vi tilpassede forløbet efter.

Dagene udviklede sig til et levende skrive-værksted, hvor medarbejdere og ledere ihædigt gik i kødet på deres e-mails, brev-skabeloner og web-tekster. 5 områder var i fokus: Målgruppebevidsthed, budskabskommunikation, aktivt sprog, mundtlig tone - og spandevis af fakta.

Samarbejdet var på et højt niveau; alle fremlagde og fik feedback på deres nye tekster. Ærø arbejder nu ud fra samme digtiale udgangspunkt med at tilrette deres web-tekster, e-mails, breve og afgørelser.  

Skal vi tage snakken?

Har I også brug for en ny skrivekultur i jeres kommune? Kontakt os og hør, hvordan vi kan hjælpe.