Blog

Fokus på modtageren i den offentlige kommunikation


At være venlig og forstå sin målgruppe. Det er essensen af at kommunikere brugervenligt. Og så er det den helt grundlæggende tilgang, når kommunikationsrådgiver Pia blogger hos Danske Kommuner om offentlig kommunikation i kommuner og folkeskoler – til tider med et kritisk blik. Hvis du tør blive udfordret, så er det uden tvivl værd at læse med.

 

Gå med kvalitet og kant på Facebook

14-09-2015

Fanger I borgerne derude på Facebook? Giver I dem noget indhold, de kan bruge til noget? Sørger I for at skille jer ud? Eller er I ligesom mange andre kommuner også faldet i fælden, hvor I mangler en tydelig retning i jeres opslag? Hvor I poster alt fra plantedag på plejehjemmet til de sidste nye byrådsreferater? Her på bloggen får du 3 gode råd til, hvordan I laver opslag med kant og kvalitet – som borgerne gider engagere sig med.

Sparer I penge på digitaliseringen?

21-08-2015

I 2015 skal 50 pct. af alle henvendeler fra borger til kommune ske digitalt. Ja, det er jo i år. Kan det mon lykkes? Ser man på indholdet på mange kommunale hjemmeside, kan man faktisk blive helt i tvivl. Indholdet guider bare ikke borgerne godt nok. I bloggen giver vi et bud på, hvor kommunerne halter bagefter, og hvordan de kan øge borgernes lyst til digital selvbetjening – og på den måde spare penge.

Gode venner med Google

28-05-2015

Er du gode venner med Google? Eller er din hjemmeside på glidekurs – og helt på vej ud af søgeresultaterne? Ja, det kommer helt an på, om din hjemmeside er mobilvenlig. I dette indlæg bliver Googles seneste algoritmeopdatering sat under lup. Få svar på, hvornår Google belønner hjemmesider og læs 3 gode råd til mobilvenligt indhold.

Op på beatet med det digitale niveau i folkeskolen

05-05-2015

Verden uden for folkeskolen buldrer afsted og er eksploderet rent digital. Med sociale medier, deling af viden, film, fotos, mobile pay. Man kunne blive ved. Imens har folkeskolen sovet i timen på den digitale front, særligt over for deres kernekunder – nemlig elever og forældre. Nu tager KL initiativ. Men har de valgt den rette løsning til at sikre folkeskolens digitale fremtid?

Folkeskolereform? Tjaa, det er noget vi arbejder med

24-02-2015

Folkeskolerne har nu arbejdet med den nye skolereform i et halvt år. De er i rivende udvikling. Det er tydeligt, at de er trukket i arbejdstøjet. Men hvordan griber de hver især reformen an – hvad er deres særlige kendetegn? Ude fra set står det egentlige branding-arbejde stille. Fokus er rettet på alt det interne. Men hvad med men den eksterne profilering? Kunderne kommer jo ikke længere til butikken af sig selv.

Det rigtige billede af din kommune

05-11-2014

Det er godt at signalere noget bestemt. Det gælder også for kommunerne i det danske land. Især er hjemmesiderne fikspunktet, når man skal undersøge, om det er værd at flytte teltpælene til en anden kommune. Men hvorfor virker det så til, at kommunerne ikke selv har fået øjnene op for, at deres synlighed og branding er en vigtig parameter, når en borger skal finde sig et nyt sted at bo? De ligner simpelthen hinanden til forveksling.

Kender du typen?

24-10-2014

Medarbejderne i kommunerne elsker at skrive. Men, hvordan er det egentlig bedst at skrive til kommunens borgere. Mange tror, at jo længere og mere omfattende beskrivelser, forklaringer og argumenter, jo større er chance for, at borgerne føler sig godt informeret og ved præcis, hvad de skal gøre. Sådan er det bare ikke. Faktisk langt fra.

Skab tryghed på Facebook

26-08-2015

Skolereformen har skabt et øget behov for kommunikation. Særligt med forældrene. De har 117 spørgsmål til, hvornår og hvorfor eleverne skal gå i lektiecafé, holde fri, spise frokost, lære tysk, og alt muligt andet. I en hverdag, hvor forældrene er travlt optaget med alle mulige andre gøremål, er det oplagt at servere nyhederne om skolereformens betydning dér, hvor forældrene er i forvejen – på Facebook. 

Smalltalk får borgerne til at handle

11-06-2014

Der er delte meninger om smalltalk. Nogen er glade for det, andre er ikke – faktisk langt fra. Men smalltalk kan være guld værd. Også professionelt – både når vi ser hinanden i øjnene, og når vi skriver breve og mails. Hvorfor? Det handler om, at anerkende den man taler til og signalere, at du er okay – og jeg er okay. Resultatet kan være en enorm effektivisering.